Co bych měl umět, než půjdu v září do školy? Jak dítě na zápis připravit?
Odborníci se shodují na tom, že žádná jednorázová speciální příprava nemá význam.Dávno už neplatí, že by se dítě mělo k zápisu naučit třeba básničku. Jde spíše o to, zda dosáhlo tak zvané školní zralosti. To je soubor všeobecných předpokladů k dalšímu vzdělávání, který spíše než konkrétní dovednosti zahrnuje třeba schopnost sebeobsluhy, připravenost soustředěně pracovat, zapojit se do kolektivu nebo akceptovat dílčí neúspěch.
Pokud dítě v některé z těchto oblastí zatím výrazně zaostává za vrstevníky, stojí za to, uvažovat o ročním odkladu školní docházky. O ten je třeba požádat ředitele školy.
Předškolák by měl:
- vyslovovat všechny hlásky
- správně držet tužku mezi palcem a ukazováčkem
- pracovat samostatně v kolektivu ostatních dětí
- u zadaného úkolu vydržet aspoň čtvrt hodiny a být schopen práci dokončit
- mít základní matematické představy v oboru do 5
- pojmenovat a rozeznat základní barvy a geometrické tvary
- být samostatný, tedy být schopen se sám obléci, použít toaletu, umýt si ruce, jíst svačinu, oběd atd.
- znát zásady slušného chování – pozdravit, poděkovat, požádat o něco
- dokázat pozorně poslouchat pohádku či vyprávění a jednoduše reprodukovat text, popř. umět odpovídat na návodné otázky k danému textu
- zajímat se o dění kolem nás z oblasti života lidí, zvířat i rostlin
- znát pojmy a vztahy nahoře, dole, vlevo, vpravo, vpředu, vzadu, první, poslední
- splnit drobné úkoly, kterými je pověřen (namalovat obrázek, pomáhat v kuchyni či na zahrádce)
Jak můžete pomoci svým dětem
• Věnujte dítěti soustředěnou pozornost – při rozhovoru s ním se nezabývejte jinou činností, dejte mu najevo zájem, trpělivě je vyslechněte, projevujte vstřícnost a přívětivé chování.
• Vyprávějte dítěti a čtěte mu – televize či video nenahradí lidské slovo a osobní kontakt.
• Pověřujte dítě drobnými úkoly a domácími pracemi – pěstujte tak jeho samostatnost a zodpovědnost, rozvíjíte i motoriku.
• Rozvíjejte poznání z oblasti života lidí zvířat i rostlin – vedle obecné informovanosti rozšiřujete i jeho slovní zásobu.
• Vybírejte vhodné hry a činnosti, sami se do nich zapojte – stavebnice, skládanky, dějové obrázky i práce s drobným výtvarným materiálem rozvíjejí poznání a tvořivost. Vaše účast posiluje citovou zralost dítěte.
• Upevňujte prostorovou orientaci a pojmy nahoře, dole, vlevo, vpravo, vpřed, za – výrazně to ovlivňuje základy psaní, čtení a počítání.
• Dbejte na vhodné pohybové aktivity a zdravé stravování – příroda je velká tělocvična, prospěje i vám.
• Trénujte změny denního režimu související se školní docházkou – ranní vstávání, odbourávání odpoledního spaní, čas pravidelného ukládání k večernímu spánku zmírní každodenní stres pro děti, zákonné zástupce i pedagogy, připravujte dítě na to, co ho čeká nového v době školní docházky.
• Vytvářejte sociální situace, kdy se dítě učí jednat s jinými lidmi - uplatňovat základní společenská pravidla při jednání s lidmi, vyřizovat drobné vzkazy, nebát se komunikace ve známém prostředí apod.